Lahjoituskorisi on tyhjä
Rahoittajat ovat kiinnostuneita vain isoista järjestöistä. Myytti vai totuus?
Artikkelin kirjoittaja Katri Einamo toimii Lahjoittamossa markkinointiasiantuntijana ja pohtii tekstissä onko niin, että rahoittajat ovat kiinnostuneita vain isoista järjestöistä.
Rahoittajien ja etenkin yritysten ongelma on se, että heitä pommitetaan jatkuvasti monelta taholta isoilla ja pienillä avustuspyynnöillä, ja usein vastaus onkin kiitos, mutta ei kiitos. Järjestöjen varainhankkijat ajautuvat helposti ajattelemaan vian olevan joko heissä tai rahoittajissa, tai peräti molemmissa. Pienemmissä järjestöissä tyypillisesti ajatellaan rahoittajien olevan kiinnostuneita vain isoista järjestöistä, kun taas isojen rahoittajien näkökulmasta voi asian laita olla niin, että he eivät edes oikeastaan tiedä muista kuin isoista järjestöistä.
Jännä juttu sinänsä, koska Suomessa on kuitenkin noin 70 000 toimivaa järjestöä. Siinä on pikkukalan markkinoinnilla ja viestinnällä hommia, mikäli mielii päästä samalle viivalle isojen toimijoiden kanssa. Tässä Lahjoittamo peräänkuuluttaa yhteistyön merkitystä. Meillä on jo nyt upeita esimerkkejä järjestöjen valtavasta voimasta, kun ne saadaan tekemään yhteistyötä – miettikää nyt vaikka mediassa pyöriviä usean eri järjestön ja niiden yhteistyökumppaneiden yhteisiä tuotantoja. Ei pyörää kannata keksiä uudestaan, vaan kopioida sen toimivimmat puolet ja soveltaa niitä oman tarkoituksensa ajamiseen.
Järjestöt rämpivät usein hankesuossa ja hakevat kiivaasti rahoittajia turvatakseen pitempiaikaisen toimintansa ja saadakseen tekemiseensä suunnitelmallisuutta sekä jatkuvuutta.
Ei ole helppo homma, koska tietääkö kukaan oikeastaan edes mistä rahoittajat ovat kiinnostuneita?
Pienemmät järjestöt näkyviin
Tuoreen tutkimuksen mukaan (VaLa 2022) lahjoituskohteen valinnassa tärkeimmät syyt olivat kohteen henkilökohtainen tärkeys, keräystahon luotettavuus, se mitä varoilla saadaan aikaan, sekä lahjoittajan / rahoittajan halu olla muuttamassa ja parantamassa maailmaa. Mukaan kärkikahinoihin pääsivät myös velvollisuuden tunne ja kohteen kotimaisuus. Olisiko avain rahoittajien kiinnostuksen herättämiseen myös pienempien järjestöjen tukemiseen ihan vain siinä, että saisimme myös pienempien äänen paremmin esiin?
Koska yksi suurimmista lahjoittamisen esteistä on se, ettei lahjoittaja luota tukensa menevän perille, haluaa Lahjoittamo avata tätäkin asiaa kertomalla sivuillaan keräyskohteista ja niiden lahjoitusvarojen käytöstä sekä tuoda yritysten, muiden rahoittajien sekä yksittäisten lahjoittajien tietoisuuteen monenlaisia järjestömaailman vaihtoehtoja, myös niitä pienempiä ja paikallistasolla toimivia tärkeitä yhteiskuntamme tukipilareita.
Yritysten ja järjestöjen yhteistyö
Lahjoittamon tekemässä järjestökyselyssä pyydettiin apuamme yritysyhteistyöhön. Meillä tutkitaan paraikaa järjestöyhteistyön tuomia brändihyötyjä yrityksille, ja aiemmin olemme julkaisseet aiheeseen liittyen hyviä käytäntöjä. Jo nyt tiedämme sen, että yritysten suuntaan kannattaa lähettää mahdollisimman täsmällisiä ehdotuksia, joissa on tarttumapintaa niiden omiin arvoihin ja liiketoimintaan, ja joihin niiden on tästä syystä varsin helppo tarttua. Usein on kyse myös oikeasta ajoituksesta vaikkapa yrityksen tilikautta ajatellen, tai ihan vain oikeaan paikkaan sattumisesta tai oikean ihmisen tavoittamisesta.
Lahjoittamon tavoitteena on tulevaisuudessa järjestää maksuttomia järjestökoulutuksia, joissa tartutaan mm. markkinointiin ja viestintään, hakukoneoptimointiin, varainhankintaan ja erilaisiin yhteistyömahdollisuuksiin vaikkapa juuri yritysten kanssa. Tervetuloa hyvänvälitystoimistoon!
Kirjoittaja on istunut molemmin puolin pöytää.
Haluaisitko lukea lisää myyttejä Lahjoittamon blogista? Voit myös tutustua Lahjoittamon yli 60 järjestön kattaukseen.