Pro bono artikkelin otsikkokuva, jossa ryhmä ihmisiä kävelee yhdessä puistossa.

Mikä pro bono?

Lahjoittamon kehitystyössä on ollut apuna useiden alojen asiantuntijoita, oppilaitoksia, yrityksiä sekä yksityishenkilöitä.

Osa auttajista on tarjonnut apuaan täysin pro bono ja haemme edelleen lisää ideoita, neuvontaa sekä tukea eri alojen asiantuntijoilta.

Pro bono eli yhteiseen hyvään

Latinan kielestä kantautuva termi pro bono tarkoittaa vapaasti käännettynä ”yhteiseen hyvään”. Kyseistä termiä on viljelty aiemmin erityisesti juristien keskuudessa, jossa asiantuntijat ovat saattaneet auttaa vähävaraisia asiakkaitaan ilman korvauksen perimistä. Pro bono työ on kuitenkin nopeasti laajentunut tarkoittamaan aivan kaikenlaista asiantuntijoiden tarjoamaa apua, jota tehdään hyväntekeväisyyden hengessä perimättä korvausta. Luultavasti olet saattanut sosiaalisessa mediassa törmätä vaikuttajaan, joka promoaa hyväksi kokemaansa asiaa ”pro bono”. Oli kyseessä sitten mainostoimistojen tuottamat kampanjat järjestölle, IT-tuen tarjoaminen paikallisen vanhainkodin vanhuksille tai vaikkapa taiteilijan maalaama ilmainen seinämaalaus nuorisotilaan, kaikki menevät saman lahjoittamisen muodon sateenvarjon alle. Jo pelkästään Suomen järjestökentällä on monenlaisia toimijoita, joilla on erilaisia tarpeita asiantuntijoiden tarjoamalle tuelle. Myös Lahjoittamon taustalla puuhaava Goodwill ry on hyödyntänyt pro bono työtä muun muassa alustan suunnitteluvaiheessa.

Lahjoittamoa kehittämään

Sinulla on jokin taito hyppysissäsi, joka on meille kultaakin kalliimpi. Goodwill ry:n yhtenä tavoitteena on ollut Lahjoittamo-hankkeen lisäksi pilotoida asiantuntemuksen lahjoittamista ja tarkoituksenamme on kerätä oppimme hyviksi käytänteiksi asiantuntijuuden lahjoittamiseen. Meitä ovat auttaneet useat tahot aivan hyvää hyvyyttään. Auttajia ovat olleet yksittäiset asiantuntijat, joista osa istuu myös yhdistyksen hallituksessa tai ohjausryhmässä, mutta listalta löytyy muun muassa yrityksiä kuten GoFore ja Salesforce. Olemme lisäksi vastaanottaneet tukea palvelun ideointiin muun muassa erilaisissa oppilasprojekteissa sekä konsultoineet eri asiantuntijoita Lahjoittamon markkinointiin liittyen. Apuna ovat olleet muun muassa vaikuttajamarkkinointia ja viestintää työnään tekeviä ihmisiä.

Meille on ollut tärkeää pitää tekemisessä terve yhteiskehittämisen henki ja luoda uutta yhteistyössä erilaisten asiantuntijoiden kanssa. Onko sinulla kenties ideoita palvelun kehittämiseksi? Haluaisitko sparrailla meitä vaikkapa markkinoinnin suhteen? Onko sinulla jo aiempaa kokemusta osaamisen lahjoittamisesta ja haluaisit kertoa meille omia kokemuksiasi? Mikäli pro bonoilu meidän kanssamme kiinnostaa, otathan yhteyttä meidän tiimiin tai laita yhteydenottolomaketta tulemaan. Keskustellaan yhdessä millaisten asioiden parissa voisimme työskennellä yhdessä.